onsdag den 14. maj 2008

Den store rejseweekend i demokratiets navn

Efter en lang pause er jeg tilbage på bloggen, denne gang med rejseoplevelser:
I denne weekend har jeg været på langfart med Roy, til regional kongres for ungdomspartiet i Oruro. Her var ca. 40 nye og gamle medlemmer samlet for at udnævne Oruro-regionens udvalg, politisk ansvarlige osv. Ved indvielsen gav Roy sin sædvanlige lange – men bestemt gode – tale om ungdom, viljen til forandring og ungdommens rolle i et spirende demokrati, mens jeg holdt en noget kortere tale, som var mere jordnær, men med nogle gode eksempler på hvor langt man kan nå i det politiske system som aktiv DSU’er i Danmark. Herigennem opfordrede jeg de unge bolivianere i Oruro til at tage aktiv del i opbygningen og udviklingen af deres organisation og derigennem forbedre forholdene i deres land og få indflydelse på deres egen tilværelse.
Vi fik desværre ikke mulighed for at følge ret meget af kongressen, da vi også var inviteret til møde i El Alto, satellitbyen ved La Paz. El Alto har kun eksisteret i lidt mere end 20 år, men har næsten 900.000 indbyggere, hvoraf de fleste er blandt de fattigste og mest marginaliserede i landet. Her var der efter sigende 200 mennesker samlet til mødet for at høre om JSBs og PSBs politiske ideer og visioner. Desværre nåede Roy og jeg ikke med til mødet fordi den bumlebus vi var med fra Oruro tog 3 ½ time om at nå til El Alto, 1 1/2 time mere end vi havde regnet med. Dog nåede vi at tale med nogle af nøglefigurerne i El Alto, som det viser sig har rigtig mange kontakter i hele byen, hvilket er en stor hjælp når der skal samles underskrifter ind for at partiet kan blive opstillingsberettiget.
Resten af weekenden, dvs. søndag og mandag, brugte jeg hos min gamle ven Sergio i La Paz. Her dangderede jeg den som frysende turist og fik set lidt mere af byen end da Ditte og jeg var der sammen sidst. Denne gang var der noget koldere – jeg måtte i hast købe en jakke fordi det sneede i El Alto da jeg mandag aften mødtes med repræsentanter fra partiet.
På vejen hjem kunne jeg se hvordan samtlige bjergtoppe i Andesbjergene var beklædt med et tykt lag sne, et smukt men også lidt underligt syn taget i betragtning at jeg efter blot 45 minutters flyvning mod øst landede i solskin og 25 grader. Sådan er Bolivia, utrolig forskelligartet i kulturel, politisk og naturmæssig forstand.
Paa billedet kan I se nogle af Andesbjergenes snedaekkede tinder set fra El Alto lufthavn, saa i kan forestille jer hvor flot det der ud fra oven hvor man ser hele bjergkaeden.

Hasta pronto
Martin

Ingen kommentarer: